[Logo] Webgain/Bloggain supportforum
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Members]  Member Listing   [Groups] Back to home page 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Vad kan man göra om man får spam på hemsidan ?  XML
Forum Index » Nyheter
Author Message
mathias
Administrator

Om du får in spam eller andra konstiga kommentarer via kontaktformulär eller i gästbok eller blogg, så finns det två alternativ man kan göra:

1) Slå på spam-kontrollen som då kräver att man skriver en sifferkod vid skickandet av kommentaren/formuläret. Det går du under Menyvalsegenskaperna för det menyval som du vill slå på det på. Dvs under "Redigera hemsidan... menyer och innehållsartiklar". Välj menyval och sen klicka på "ändra" till höger under egenskaper. Detta kommer hindra så kallade "bootar" som försöker lägga in spam på hemsidor runt om i världen.

2) Du kan välja att slå på "Godkännande av kommentarer" under tillvalet (Kommentarer/Gästbok) som då gör att du själv går in och godkänner kommentarer innan de publiceras på hemsidan. Detta alternativ är ju en extra säkerhet men man måste vara medveten att man då måste gå in och godkänna kommentarer relativt ofta för att då få dem publicerade.

Mvh,
Mathias
Webgain.se

-----------------------------------------------------
Prova nya Facebook-pluginen för communityn!
[WWW]
Peter
Member

Har efter kontakt med er slagit på spamkontrollen, tyvärr har jag inte uppmärlsammat att det ändrats och att den som standard varit avslagen trots att jag hade den på från början.

Nu har detta inte hjälpt utan de ovälkomna meddelandena fortsätter att komma. Är enda sättet att få bukt med detta att slå på godkännande av kommentarer ?

Peter
mathias
Administrator

Har du verkligen publicerat dina förändringar gällande spamkontroll och har de kommit in efter det? Har du kontrollerat att bildkoden finns på det ställe där spam kommer ?

Såvida du inte meddelar vilken hemsida ni har är det svårt för oss att hjälpa ytterligare.

Mvh,
Mathias
Webgain.se

[WWW]
Peter
Member

japp förändringen är publicerad. och kodrutan finn i gästboksformuläret där de oönskade inläggen kommer.
Och det har även kommit inlägg efter det att jag aktiverade spamkontrollen

Jag har hitills tagit bort dem "manuellt" så fort jag sett dem. Går någon in på hemsidans gästbok och skriver dessa meddelandena så är det ju inte så lätt att stoppa
utan att alla inlägg i gästboken måste bli godkända av mej först. Men det hade ju varit skönt att slippa det.

Gäller sida : li-to.webgain.se

mvh / Peter T
mathias
Administrator

Det är precis som du säger att man kan ju inte skydda enstaka besökare från att skriva detta spam. Det klart man kan slå på "gokännande" men då måste du godkänna allt innan publicering.

Det du kan göra är att anmäla spam på hemsidan till oss så kan vi spärra vissa IP-adresser men det är också godtyckligt pga att IP-adresser ofta ändras om man har dynamisk IP.

Jag tror i alla fall att merparten av det spam du fått, kommer försvinna genom att ha spam-kontroll påslagen.

Mvh,
Mathias
Webgain.se

[WWW]

Forum Index » Nyheter
Go to: